25 lis, 2012

Jak ćwiczyć z dzieckiem, aby łatwo nauczyło się pisać?

Autor: krolix Kategorie: Bez kategorii

 Zanim dziecko pójdzie do szkoły, musi się do niej odpowiednio przygotować. Ważną częścią tego procesu jest ćwiczenie grafomotoryki rąk dziecka tak, aby nie miało trudności m.in. z pisaniem. Rodzice mogą mu to ułatwić poprzez zaproponowanie prostych i ciekawych zabaw i ćwiczeń.

Nauka w pierwszej klasie szkoły podstawowej skupia się na ukształtowaniu u dzieci umiejętności odczytywania i pisania różnorodnych znaków: liter, cyfr, nut… Naukę czytania dzieci zaczynają już w przedszkolu. Natomiast do nauki pisania w przedszkolu tylko się przygotowują.

Powodem takiego rozdzielenia nauki czytania i pisania jest specyfika kształtowania się sprawności manualnej dziecka w tym wieku. Ręce większości sześciolatków nie są jeszcze na tyle sprawne, aby bez problemów opanować pisanie liter czy cyferek. Grafomotoryka ich rączek dopiero się rozwija i kształtuje. W jej rozwoju można jednak dziecku pomóc. W jaki sposób?

- Dbaj o jego zdrowie i rozwój ogólny

- Sprawdź jakość wzroku dziecka

- Pozwól dziecku na jak najczęstsze samodzielne wykonywanie takich czynności jak: ubieranie i rozbieranie się, zwłaszcza skarpetek i rajstop, zapinanie guzików, zasuwanie zamków, sznurowanie i zawiązywanie butów, przypinanie i odpinanie klamerek, zatrzasków, nap; samodzielne mycie i wycieranie rąk, samodzielne jedzenie, pomaganie w drobnych pracach domowych wymagających koordynowania oczu i rąk (układanie przedmiotów, wycieranie kurzu, mycie owoców, przekładanie do pojemników itp.).

Zaproponuj dziecku różnorodne zabawy trenujące koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną, spostrzegawczość i pamięć wzrokową, oraz sprawność rąk, na przykład:

  • układanie z klocków, z patyczków, z drucików itp.
  • układanie puzzli z drobnych części,
  • konstruowanie i budowanie z klocków,
  • majsterkowanie (przybijanie, sklejanie, zszywanie),
  • nawlekanie koralików, wciskanie przedmiotów w otworki,
  • grę w bierki, w pchełki, skaczące kapturki,
  • grę w serso, w ringo, w kręgle, dwa ognie, koszykówkę, badmintona, piłkę nożną,
  • składanie papieru techniką origami,
  • wydzieranie z papieru,
  • wycinanie nożyczkami,
  • stemplowanie,
  • lepienie plasteliną, gliną, modeliną, ciastem, śniegiem, mokrym piaskiem,
  • malowanie farbami; palcami i pędzlem,
  • kalkowanie,
  • rysowanie kredkami i ołówkiem, kredą, węglem rysunkowym, patykiem na piasku,
  • kolorowanie obrazków.

- Na  poziom graficzny prac dziecka duży wpływ ma ogólna ruchowa sprawność rąk. Zabawy angażujące ręce i dłonie mogą pomóc tę sprawność poprawić. Zaproponujmy dziecku „siłowanie na rękę”, zabawę „idzie kominiarz po drabinie”, strzepywanie dłoni z wody, uderzanie palcem o palec w ułożeniu rąk jak do modlitwy, robienie kółek palcami itp. mówi Agnieszka Łysakowska, pedagog. Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Im więcej dziecko będzie ćwiczyć, tym lepiej i szybciej przygotuje się do nauki pisania. Grafomotoryka jest ważną umiejętnością wpływającą na jakość pisania. Rozwijać ją można również poprzez rysowanie, kolorowanie i ćwiczenie szlaczków. Pomogą w tym na przykład specjalne karty do rysowania i pisania przygotowane przez edukacyjny portal dla dzieci www.Bazgroszyt.pl. Znajdziecie tam wiele zadań, które poprawią grafomotorykę ręki dziecka. Twoje dziecko będzie w naturalny sposób trenować precyzję ruchu, spostrzegawczość, koordynację oraz koncentrację, decydujące o jakości i tempie pisania w późniejszych latach. W zadaniach proponowanych przez Bazgroszyt.pl tradycyjne „szlaczki” zostały wplecione w zabawne historyjki rysunkowe i  kreatywne malowanki. W całej przygodzie z literkami i cyferkami towarzyszą dzieciom przyjaźni Kredko-bohaterowie: Rysek, Kredzia i Kolorozaurus. Walorem ćwiczeń jest ich otwarty charakter – zawsze jest miejsce na inwencję dziecka, szukanie ciekawych i pomysłowych rozwiązań.

Jak dowodzą badania, najlepszy okres dla rozwijania naszej zdolności uczenia się to ten przed rozpoczęciem nauki w szkole. Większość połączeń nerwowych mózgu kształtuje się w pierwszych latach życia – 50% naszej zdolności uczenia się rozwija się w ciągu pierwszych 4 lat, kolejne 30% do ukończenia 8 lat. A zatem warto ćwiczyć!

Więcej na:

www.bazgroszyt.pl

www.facebook.com/mowimyobrazami

www.facebook.com/bazgroszyt

Brak komentarzy do "Jak ćwiczyć z dzieckiem, aby łatwo nauczyło się pisać?"

Twój komentarz