21 cze, 2013

Nauka energooszczędności – od czego zacząć?

Autor: krolix Kategorie: Bez kategorii

A oto zwycięskie komentarze w konkursie zorganizowanym we współpracy z firmą Bosch – „Jak nauczyć dziecko energooszczędności?” oraz nasze porady jakie zmiany wprowadzić w życiu codziennym, aby być bardziej EKO?

1) Panie Ewa:

„Mój czterolatek, idzie od września do przedszkola ekologicznego… to już drugi krok, by nauczył się dbania o przyrodę a przy tym, również energooszczędności. Ale już dziś zna zasady jakie mamy w domu i w przyszłości zapewne nauczy ich swoje dzieci.

- nasze kwiatki podlewamy deszczówką
- zakręcamy kran gdy myjemy zęby
- gasimy niepotrzebne światło
- brak firan w oknach pozwala nam dłużej korzystać z dziennego światła.
- nie włączamy pralki zanim się napełni ;)
- gotujemy wodę tylko na bieżące potrzeby, a nie pełny czajnik
- wieczorem wspólnie wyłączamy z kontaktu telewizory i komputer.
- podczas wspólnego gotowania, synek sam wyjmuje pokrywki do garnków :)

Prócz naszej codziennej postawy wobec środowiska, którą dziecko samoczynnie wdraża, ważna jest też rozmowa. Edukacja zaczyna się w domu, zarówno praktycznego działania jak i ta słowna. My w naszym domu, na miarę jego rozumowania staramy się wyjaśniać mu czym jest energia i skąd ją czerpiemy. To nasze zachowania energooszczędne i postawa proekologiczną gwarantują, że nasze dziecko będzie w przyszłości również wspierać środowisko.”

2) Pani Marysia

„Drodzy Panowie i drogie Panie,
Dziecko nie tylko przez obserwację uczy się niesłychanie.
Choć oczywiście film z przesłaniem ekologicznym trochę wskóra,
A przecież ważna jest ekologia – natura.
To zachowań ekologicznych należy uczyć dzieci od małego,
wpajać im, iż dbanie o środowisko to coś najważniejszego.
Mam dwójkę dzieci,
ohh ile one nieraz mają w pokojach śmieci.
Jakieś kartki z zeszytów, kartony czy stare gazety są porozrzucane
ale dla moich dzieci ich posprzątanie to nie jedyne zadanie.
Młodsze dziecko uwielbia malować,
a więc te powyższe śmieci dzieciaków nie należy zmarnować.
W określony dzień tygodnia np. w niedziele,
po wizycie w kościele,
po śniadaniu dzieciaki na stół kartki, kartony itp. przynoszą,
wszystkie niepotrzebne rzeczy do kuchni znoszą
i razem w plastyków się bawimy,
różne ludziki czy stwory tworzymy.
Dzieci uczą się wielokrotnego wykorzystania przedmiotów, które niepotrzebne się już wydają,
i na przyszłość już to zapamiętają.
Komputer dla mojego synka starszego
to coś najfajniejszego,
Na okrągło by go miał włączonego,
a to wcale dla środowiska nic dobrego.
Dlatego, gdy tylko mija określona godzina,
która nie za bardzo lubiana jest przez mojego syna,
to znaczy komputera dość na dzień dzisiejszy,
uczę Go, że jeden moment jest najistotniejszy.
Zawsze gdy komputer już nie będzie używany,
po prostu od razy jest wyłączany.
Kąpiel to zaś ulubione mojej córeczki zajęcie,
ona uwielbia siedzieć w łazience.
Dlatego by ją nauczyć wody oszczędzania,
przypominam jej każdego dnia o kranach zakręcania.
Na początku to naklejki o takich informacjach w łazience obok kranów przyklejałam,
ale po szybkim czasie się zorientowałam,
że cała nasza rodzina,
o środowisku bardzo poważnie myśleć zaczyna.
Ekologicznie staramy się postępować dnia każdego,
Bo żyć w czystym środowisku to coś przyjemnego”

3) Pani Anna

„Ja kiedyś wymyśliłam taki sposób, pokazałam niewłaściwe rzeczy np. nie domknięcie lodówki, zostawienie włączonego światła, zamontowanie nie energooszczędnej żarówki w kuchni, mojemu szkrabowi i za zużytą energię za to wrzuciliśmy duuużo drobniaków do skarbonki rachunkowej, maluszkowi nie zostało nic na lody, następnego dnia, dokładnie zamykaliśmy lodówkę, gasiliśmy po wyjściu z pomieszczeń światło, zmieniliśmy żarówkę na energooszczędną i do skarbonki wrzuciliśmy znacznie mniej pieniążków i kilka monet zostało na przyjemności, wiecie jaka była radość? I wtedy wytłumaczyłam iż należy robić tak, by pieniążki zostawały bo i my mamy na przyjemności i przyroda na tym korzysta, prosty i skuteczny sposób. Teraz nie ma problemów z gaszeniem światła czy domykaniem drzwi lodówki:)”

4) Pani Joanna

„Wiadomo dzieci,lubią naśladować dorosłych szybko podchwytują i uczą się,córcia wie,że jak nie przebywamy,w danym pomieszczeniu to trzeba gasić światło,i krzyczy wiatło wiatło,w pokoju mamy rybki,i to ona gasi im światło jak idziemy spać:)”

5) Pani Marta

„Najlepiej już od małego wpajać maluchom „drobne” zasady typu”jak myjemy ząbki to zakręcamy wodę”. Dzieci lubią takie „zadania” i traktują jak zabawę. Idealny sposób by nauczyć je oszczędności”

A JAKIE JESZCZE ZMIANY MOŻNA WPROWADZIĆ W ŻYCIU CODZIENNYM, ABY BYĆ BARDZIEJ EKO?

W DOMU:

- zamiast zwykłych baterii używajmy akumulatorków

- przestawmy się na żarówki energooszczędne

- kupujmy urządzenia energooszczędne

- malujmy pomieszczenia na jasne kolory

- kupujmy meble w komisach i tam oddajmy też stare meble

- dobrą ale niepotrzebną odzież i obuwie oddajmy potrzebującym

- ocieplmy dom i wymieńmy okna na plastikowe

- nie obudowujmy grzejników

- niepotrzebne rzeczy sprzedajmy na aukcji lub oddajmy komuś, komu mogą się przydać

- gaśmy niepotrzebne światło

- wykorzystujmy światło dzienne

- naprawiajmy stare sprzęty zamiast kupować nowe

- oszczędzajmy wodę

- zbierajmy deszczówkę do podlewania kwiatów

- gotujmy tylko tyle wody ile potrzebujemy

- unikajmy zbędnego spłukiwania WC

- używajmy papieru toaletowego z makulatury

- wybierzmy prysznic zamiast długotrwałych kąpieli

- stosujmy kosmetyki nietestowane na zwierzętach

- segregujmy śmieci

- w pralce pierzmy ekonomicznie

- ograniczmy używanie detergentów i środków czyszczących

- używajmy naczyń, opakowań i toreb wielorazowego użytku

- wykorzystujmy ponownie słoiki i butelki szklane

- nie palmy śmieci – dym z ogniska jest 350x bardziej rakotwórczy niż dym papierosowy

- kupujmy tylko to czego potrzebujemy i wiemy skąd pochodzi

Jeśli macie swoje rady, piszcie w komentarzach!

A na koniec zapraszamy wszystkich dorosłych i dzieci na filmik: „Drugie życie butelki PET” – to film edukacyjny dla dzieci, który ukazuje cykl życia butelki plastikowej PET – od narodzin do ponownego przetworzenia.

Drugie życie butelki PET

Brak komentarzy do "Nauka energooszczędności – od czego zacząć?"

Twój komentarz