28 gru, 2010

Cel: wzmocnić odporność zimą!

Autor: krolix Kategorie: Zdrowie

System odpornościowy to siły zbrojne Twojego organizmu. Aby skutecznie mogły bronić go przed bakteriami i wirusami, same muszą być w dobrej kondycji. Tylko Ty masz realny wpływ na wzmocnienie swojej odporności.

Jaki? Prawidłowa dieta.

Na osłabienie układu odpornościowego wpływa temperatura, jakość powietrza oraz dieta. Zimą powietrze w pomieszczeniach jest suche, wentylacja słaba, a nasza dieta uboga w świeże owoce i warzywa. Aby nasze ciało było zdolne do obrony przed atakiem bakterii i wirusów, w codziennym jadłospisie należy znaleźć miejsce dla witamin. Oto najważniejsze z nich:

Witamina A - znajduje się w jajkach, pomarańczowych i czerwonych owocach, marchewkach, słodkich ziemniakach i wątróbce.

Witamina C - jej bogate źródło stanowią cytrusy, pomidory i papryka.

Witamina D – znajduje się w jajkach, mleku, maśle, tłuszczach rybich.

Ale same witaminy to nie wszystko! Niezbędne są również minerały:

Cynk – można czerpać go z ryb, orzechów włoskich lub pestek dyni.

Selen - jest go pod dostatkiem w pełnoziarnistym pieczywie, owocach morza oraz orzechach brazylijskich.

To wszystko trzeba uzupełnić odpowiednią dawką kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, które znajdują się w tłustych rybach takich jak łosoś czy makrela.

Jeśli kusi cię, by wszystko dostarczyć za jednym zamachem w formie tabletek, wiedz że rozwiązanie to jest znacznie mniej skuteczne, niż witaminy i minerały w diecie!

Oto nasza propozycja na dzienne menu na wzmocnienie odporności:

ŚNIADANIE: jajecznica z pieczywem pełnoziarnistym, jabłko

II ŚNIADANIE: jogurt z suszonymi morelami i orzechami.

OBIAD: wątróbka z kaszą i sałatką z marchewki (kto nie przepada za wątróbką może ją zamienić na dzwonki z łososia)

PODWIECZOREK: grejpfrut.

KOLACJA: makrela w pomidorach, pieczywo razowe.

Aktywni fizycznie i osoby ćwiczące, powinny sobie dostarczać wystarczająco dużo węglowodanów (60% dziennego spożycia kalorii). Jeśli bowiem organizmowi brakuje węglowodanów, to zaczyna on trawić inne tkanki, a to może łączyć się z podniesieniem poziomu hormonów stresu, co z kolei wpływa negatywnie na odporność.

Ważne: alkohol jest substancją, która bardzo osłabia odporność. Najlepiej ograniczyć jego spożycie, zwłaszcza zimą.

Brak komentarzy do "Cel: wzmocnić odporność zimą!"

Twój komentarz